Longering

En sak som vissa ryttare använder sig mycket av och andra inte alls är longering, jag undrar varför vissa longerar nästan varje dag medans andra undviker det. Jag tillhör en av dem som undviker longering, jag har inget emot det så men jag tycker inte att det ger lika mycket som ett ridpass. Dock så tycker jag att longering kan vara en ganska snabb lösning på vissa problem som kan uppstå vid ridning, nämligen om ens häst är pigg eller seg. Det låter väldigt konstigt att använda samma metod för att lösa två problem som är varandras motsatser, men det beror på hur man longerar. Nu tänkte jag skriva lite om hur man kan göra för att bli av med ett problem.
 
Pigg Häst?
Om man rider en pigg häst som kan vara busig och mer lekfull så kan det vara en bra ide att longera en kort stund innan man sitter upp. Detta kan främst vara bra om man har en häst som brukar busa i början och om man själv då vill slippa hamna i backen. Det är nämligen ett ganska säkert sätt att låta hästen busa av sig, den kan få bocka och busa och har då inte samma behov av att busa när ryttarn sedan sitter på ryggen.
 
Seg häst?
Om man istället har en häst som inte reagerar på skänkeln och som sedan är seg i rektionerna så ska man longera på ett mer väckande sätt. En kort stund så att hästen inte blir trött och då ska det hända saker, om man ber hästen att trava ska den trava på och inte sova i traven, sedan är det även bra att minska och öka, se till att hästen är riktigt vaken och lyhörd när man som ryttare är på marken, för när man då sitter upp så är hästen mer vaken från början.
 
Det som kan vara bra att ha till longering
- Longeringslina
- Inspänningar
- Tömkörningsgjord om man vill dubbel longera
Detta finns på Hööks bland annat
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline Nilsson

Bloglovinbyte? :)

Svar: Vi har inte bloglovin ännu, men vi ska fixa det sen så påminn :)
jcortholm.blogg.se

2013-01-07 @ 16:50:13
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Wilma

Fin blogg! :) Skulle vara jättekul om ni kikade in på våran blogg och lämnade en kom metar om vad ni tycker om den. kram! :D

2013-01-07 @ 19:00:38
URL: http://Ziro.blogg.se
Postat av: Johanna

Bra inlägg! :) Jag brukar inte longera ofta men jag gör det då och då på Tiara. Jag gjorde det ofta under en intensiv period i våras då jag behövde träna ledarskap med henne, hon struntade helt i mina signaler från backen och då kan man ju inte räkna med att hon ska lyssna när jag sitter på ryggen...

2013-01-07 @ 20:00:20
URL: http://whatifind.blogg.se
Postat av: Caroline Nilsson

Sv: Okej :)

2013-01-07 @ 21:05:43
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Min kamp som Bipolär tonåring och min resa mot ett nyktert liv.

Nu har jag "Veckans blogg" i bloggen. Kika in för att se hur du är med och tävlar om 1 inlägg med din header, länk och kort beskrivning av din blogg, samt 3 länkningar till i olika inlägg!

http://bipolarsynvinkel.blogg.se/2013/january/veckans-blogg.html#comment

2013-01-07 @ 22:18:34
URL: http://bipolarsynvinkel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0