Skador

En sak som alla tycker är riktigt tråkigt är när hästar skadar sig, eller ja det spelar ingen roll. Det är aldrig kul när en människa eller ett djur skadar sig, men det händer. Det är väldigt tråkigt och vissa blir tyvärr skadade riktigt allvarligt, men om vi tänker på hästarna så är de ganska så kännsliga för olika skador, och blir lättare skadade än vad andra djur blir. Jag vet inte hur ofta man hör att någons häst är skadad men att det är en hund istället hör man inte alls lika ofta. Jag tänker nu skriva lite om vad jag anser om hur man som ryttare och hästägare kan hantera att ens häst blir skadad.
 
Ett besked att ens häst är skadad kan aldrig bli kul, visst kan det vara lättande att det är en enkel skada men ingen vill att ens häst ska vara skadad. Men jag har sett ett antal gånger att olika personer reagerar väldigt olika. Det jag tror är den främsta orsaken är att många ryttare/hästägare ser på sina hästar på väldigt olika sätt. Vissa ser på sin häst som enbart en tävlingsmaskin, och tycker att det är roligt att träna och tävla men att borsta, och gosa är inte deras grej. När deras häst blir skadad hör man ganska ofta, nej jag missar ju den tävlingen och den kursen, gud vad tråkigt.
 
Sen finns det även personer som nästintill enbart bryr sig om pengar, det viktigaste är kanske inte att hästen mår på bästa sättet utan att man får ut pengarna för den. Eller att dem förlorar massa pengar på olika behandlingar och liknande. Men det finns självklart även folk som enbart blir ledsna och vill se till att hästen mår bra, ovasett hur lång tid det tar, eller pengar. De sparar varenda krona för att kunna ge hästen just den bästa behandlingen. Jag hoppas och tror att jag är en av dem som bryr sig, en som gör allt för att hästen ska må bra.
 
Med det här inlägget vill jag inte visa att vissa är dåliga hästmänniskor, vi ser bara på sporten väldigt olika. Vissa ser det som ett yrke, andra som en hobby. Men det jag vill är att alla runt omkring i Sverige börjar tänka på vad som är viktigast efter att hästen har blivit skadad, det är förmodligen inte för någon att man missar en tävling utan det viktiaste är att hästen mår så bra som möjligt, och att man gör det bästa för hästarna. Men tänk på det istället för vad du missar.
Shadow efter beskedet att det bara var ett sömtryck, jag hade varit hur orolig som helst och ville göra allt för att han skulle bli frisk, tänkte inte ens på när det var dags att sätta igång honom igen, det viktiga var att han skulle må så bra som möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0