Resultat eller vänskap?

En sak som både är bra med ridningen och dåligt är att det just är en tävlingssport. Det är ju riktigt positivt att det faktiskt är en sport, att det finns många olika grenar att tävla i och att man kan tävla OS, det kan man inte göra i alla sporter. Men jag tycker att det för vissa personer blir lite för mycket, när allting handlar om resultat, att ha den finaste hästen, att vinna på tävlingarna, då tycker jag att det har gått åt det negativa hållet.

 

Självklart ska man få satsa på tävling, ta de snäva svängarna och ha den stora galoppen i omhoppningen eller sätta det lilla extra trycket inne på en dressyrbana. Men när man slutar bry sig om hästen, slutar att gosa, borsta, och bara tränar och tävlar, det tycker jag är negativt. Man ska ta hand om sin häst, för mig är det charmen med ridsporten, vi brinner inte enbart för att vinna, för att det ska gå bra, vi brinner för djurs välmående, det tycker jag är det som gör att vi sticker ut. Vi gör inte som alla andra sporter, tävlar inte hela tiden om vem som är bäst som person på det man gör. Vi kan själva välja hur vi ska göra. Vissa myser med sin häst varje dag, rider ut i skogen och bara njuter av livet för det är det den personen älskar att göra, vissa tävlar på lättare nivå, tränar och rider ut. Sen finns det vissa som lämnar bort allting förutom träning och tävling till andra, sån vill inte jag vara.

 

Visst man kommer inte alltid ha tid att göra allting själv, men när man lämnar över den delen som gör att man älskar mer än att vinna. Det är inte bra enligt mig. Jag tycker att det positiva med sporten är att vi gillar allting, visst alla kanske inte gillar att mocka, men jag hoppas att alla gillar att vara med hästar, och bryr sig om sina hästar. Jag tycker att det är synd när man enbart bryr sig om vart man hamnar på pallen, inte att man tar sig dit med ett djur. När man blir besviken på hästen om det inte går bra. Det tycker jag vi ska släppa vi vill vara dem som bryr sig om mer än placeringar. Eller? Jag bryr mig om hästarna och kommer alltid göra det!


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Hej nu är veckans grymmaste dragna, kika in och se om du vann, annars är det bara att anmäla sig igen.

2013-01-06 @ 14:04:52
URL: http://spystina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0