Variera er ridning!

En sak som jag tycker är väldigt synd är att hästarna får gå väldigt enformigt, jag upplever att det är väldigt vanligt att ryttare rider på samma sätt nästan varje dag. Det som är tråkigt med det här är inte bara att man som ryttare och häst inte utvecklas lika bra, det sliter även på hästarna.

 

Att man som ekipage inte utvecklas lika brett om man enbart rider på samma sätt tror jag att man förstår, om man aldrig rider dressyr som hoppryttare så blir man inte duktigare på dressyren, ganska logiskt. Men det jag tror färre tänker på är att det sliter mer på hästarna. Det beror på att vissa muskler används mer än andra på vissa typer av jobb, även så slits det mer på olika leder beroende på hur man jobbar med hästen.

 

En häst som går i ridhuset varje dag med ryttare på ryggen och med en viss typ av träning kommer inte bli lika stark som en häst som tränar på massor av olika saker:  inne, ute i skogen, bara promeneras med ibland samt får vila ibland. Det beror på att hästars kroppar och olika typer av muskler behöver återhämta sig. Det är tex. inte bra att hoppa varje dag, och det beror på att det sliter och att hästen då aldrig får en chans att återhämta sig.

 

Jag tycker att ni alla privatryttare nu ska tänka igenom på vilka sätt ni kan förändra hästens schema för att den ska få så varierad träning som möjligt. Det här är även väldigt svår att veta själv så ta hjälp av tränare och mer kunniga personer än vad du är. Det bästa tror jag är att prata med en veterinär (speciellt om hästen har en skadehistorik) och även med tränare.

 

Vi varierar så mycket vi kan, med hur vi rider i ridhuset, men även genom att de får vila, och ibland enbart gå promenader eller uteritter, det är svårare att variera sin ridning på vinter och jag tycker att det är svårt att rida ut, men då kan man ta promenader ute och sånt och det kanske visar lite dåligt på schemat Carro har lagt upp men vi varierar allting så mycket som möjligt och vi tränar på olika saker samt när det är möjligt rider vi ut så ofta det går och kombinerar utebanan med ridhuset.

Variera underlaget, ute inne och i skog, mjukt och hårt underlag

Kommentarer
Postat av: NellieB

Åhhh vackra twins sisters!! Jag minns er...längesen jag såg en kommentar! Ni e lika fina nu som då! Kram

2013-01-02 @ 19:40:38
URL: http://Nellieberntsson.se
Postat av: Kajsa

Kört igång dagens blogg på våran blogg!
Anmäl dig gärna, enkla regler!

http://kajsaochtuvas.blogg.se/2013/january/dagens-blogg.html

Svar: Redan med :)
jcortholm.blogg.se

2013-01-02 @ 20:59:44
URL: http://kajsaochtuvas.blogg.se/
Postat av: Sanna & Josefine

Hej, jätte fin blogg! Bloglovin-byte? :)

Kraam Sanna & Josefine

Svar: Har inte bloglovin ännu :( och Tack! :)
jcortholm.blogg.se

2013-01-03 @ 01:55:04
URL: http://stallmuppisarna.blogg.se
Postat av: Alba Hammar Eriksson

Så rätt! Fin blogg föressten med bra innehåll :)

Svar: Tack! :)
jcortholm.blogg.se

2013-01-03 @ 11:33:58
URL: http://albastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0