Är spö okej att andvända?

Spö okej eller inte?

 

Det är någonting som på flera håll tidigare diskuterats. Vissa tycker att spö är dumt att använda och vissa ar till och med sagt ”hästar är det enda djuret som tillåts att slå”. Medan andra tycker att spö är okej och bra att kunna använda men att vissa inte vet hur man handterar det rätt. Jag är en av dem.

 

För det första vill jag klaragöra en sak, vi samarbetar med djuren men vi måste också tänka att det är vi som ska ha kontollen och till en viss del kunna ”bestämma” över dem… om man kollar hur hästarna ”bestämmer” över varandra i det fria eller i hagen. Då bits och sparkas dem, dem börjar med att markera men dem sparkas och bits också. Så om man andvänder ett spö korrekt, vilket för mig innebär petar till på rumpan eller bogen beroende på vad man vill förmedla till hästen. Då tycker inte jag att människor kan säga att det gör ont på den och att det är dåligt, då hästarna i naturen kommunicerar med sparkar som ger sår och svullnader. Men ja om någon slår sin häst så att det gör ont då är jag självklart emot det, men då är jag emot det och inte andvändningen av spö.

 

Om jag petar på min hästs rumpa för att hästen ska få in bakbenen under sig ordentligt så gör inte det ont på. Om jag petar på bogen för att hästen petar ut sin bog åt något håll så anser jag att man borde få ha spö.

 

Sen att spö skulle vara en bestraffning, det är någonting jag tycke är väldigt fel. Men om hästen inte lyssnar på skänkeln och man då andvänder spöet, då ser ja inte det som en bestraffning utan som ett sätt att förtydliga hjälpen man givit och inte fått någon respons av, det är ingen bestraffning.

 

Och bara för att jag tycker att man skall få använda spö betyder inte det att jag tycker att det är okej att skada sina hästar på något sätt, utan jag älskar mina hästar otroligt mycket och vill alltid att dem skall må så bra som möjligt.

 


Kommentarer
Postat av: Klara

Håller med dig! :)
Kan ni inte göra ett inlägg hur era hästar arbetas under en vecka? :)

Svar: Ja självklart! :) kul med tips på vad ni vill läsa om! :)
jcortholm.blogg.se

2013-01-01 @ 23:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0