Säkra i trafiken?

En sak som jag tycker att många ryttare slarvar med är att tänka på säkerheten. Det som jag tycker är synd med det är att det är vi som ryttare eller hästen som skadar sig mest om någonting skulle hända, därför så tycker jag att man ska tänka på vissa saker för att minska risken för en olycka. Jag skriver en lista på vad jag tycker att ni alla ska tänka på.

1. Hjälm. Kan vara självklart för de flesta om man alltid har hjälm när man rider men för de som inte har det i ridhuset (vilket är dumt!) så tycker jag att det är ett måste när man är ute på vägar eller i skogen.

2. Reflexer. Det är viktigt att synas så använd lampor, reflexer och liknande om det är skymning eller mörkt, även fast det inte är så snyggt så är det nödvändigt.

3. Tänk på underlaget. En sak som jag tror få tänker på är hur underlaget är. Jag står hellre över en uteritt om det är snö/is och min häst inte har broddar, eller om det är så halt att broddana knappt hjälper. Visst är det bra att vara ute med hästarna men samtidigt så tycker jag att man alltid ska tänka på säkerheten och det är inte kul om ens häst går/halkar om kull..

4. Spö. Det här tror jag få personer tänker på men jag har alltid ett spö när jag rider eller leder ut. Allra helst ett dressyrspö, varför?Jo, för om hästen inte lyssnar så bra när man vill flytta den åt sidan för att flytta sig ifrån en bil eller lastbil så kan det vara bra att kunna peta lite på rumpan med ett spö. Eller om din häst blir rädd och "fryser fast" samtidigt som det kommer en idiot i trafiken som inte tänker stanna så kan det vara bra att ha någonting att förtydliga med, även fast det inte är bra att jaga på en häst med ett spö är det bättre än att hästen blir påkörd av en lastbil.

5. Träns. Jag tycker att man alltid ska ha ett träns när man leder eller rider ute för man har inte samma kontroll i en grimma. Det är mycket bättre att ta sig tid och tränsa och då kunna kontrollera sin häst bättre.

 

En sak ni nu också ska tänka på är att även fast er häst är hur snäll som helst så kan den bli rädd,och då kan det vara bra att vara försiktig alla gånger så att olyckor förhindras.


Kommentarer
Postat av: Alva - hästblogg

Sv; Okej! :) Hur mår ni idag då? :)

2013-01-03 @ 15:05:02
URL: http://alvac.webblogg.se
Postat av: a s s l a t j e j e r n a

Hejsan! Nu har vi en veckans blogg uppe om du har lust att vara med! :)

http://asslatjejerna.blogg.se/2013/january/veckans-blogg.html#comment

2013-01-03 @ 15:34:04
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Alva - hästblogg

Sv; Jag mår toppen! :D Vad tycker ni om min blogg om ni är ärliga? Jag tycker iallafall att eran är superfin & har varierande inlägg! Toppen alltså :D

2013-01-03 @ 15:42:42
URL: http://alvac.webblogg.se
Postat av: Alva

Sv; Tack för tipset! :D

2013-01-03 @ 16:43:11
URL: http://alvac.webblogg.se
Postat av: Alva

Vad är era hästar för ras? :)

Svar: Shadows härstamning är okänd, men han kommer ifrån polen och vi misstänker att det är rätt mycket conemara i honnom. Fire är en New Forest:)
jcortholm.blogg.se

2013-01-03 @ 16:43:34
URL: http://alvac.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0